06/05/2010

Social etikett: Gynna dina ambitioner med social media

En gång i tiden var journalistiken helig mark som var reserverad endast för de smartaste och mest energiska. Det är till viss del fortfarande sant, men i dagens samhälle om du inte kan improvisera, anpassa dig till, och besegra alla nya sätt på vilka nyheter rapporteras idag, så kan du lika gärna sälla dig till dinosaurierna.


Dagens nya media, allmänt kallad social media, börjar spela en mycket viktig roll i det övergripande sättet på vilket vi får våra nyheter serverade till oss idag. Fler och fler har övergett nyheter i pappersformat, åtminstone till viss del.

Några som försökt sig på social media har varit mycket framgångsrika. Vissa bloggare har blivit så populära att de fått sina egna tv-program, och har hundratusentals människor som följer dem dagligen. Framgångar som detta är allt som behövs för att vilja sträva i samma riktning. Om du verkligen vill vara effektiv och driva trafik till din webbsida eller din blogg, så följer här några steg som kan gagna dina insatser.

Det finns hundratals om inte tusentals sajter med social media som du kan använda dig av för att attrahera människor till vad du själv lägger ut på nätet. Naturligtvis, har ingen tid att använda sig av allihopa på ett effektivt sätt, och några av dem är inte heller värda att slösa sin tid på, men det betyder ingalunda att de allra bästa inte ska nyttjas av dig till fullo.

Digg, StumbleUpon, Twitter och Facebook är alla framstående sajter att nyttja sig av. De är lätta att använda, man kan länka dem till varandra, och var och en har stor potential, var och en för sig, att driva ”blickarna” i din riktning.

Om du ska ha någon chans att någonsin bli en expert på social media, måste du använda dig av de verktyg du föredrar mest, på regelbunden basis. De som väljer att följa dig, vill regelbundet ha nya inlägg från dig. Genom att använda dig av bara några utvalda tjänster, ofta och effektivt, har du en bra chans att urskilja dig själv från alla andra, speciellt nykomlingar som har kortlivade idéer.

Innehållet är KUNG i medievärlden, och förklarar innebörden av social media på ett bra sätt. Att skapa innehåll som uppfyller förväntningarna på dina följeslagare är A och O om du vill ha en chans att lyckas. Du behöver inte skriva eller presentera kontroversiellt material, eller något sensationellt för att attrahera människor. Men dina följeslagare vill ha regelbunden god information, underhållande artiklar, bilder som är relevanta och bevis på att du är en expert i ditt valda område.

Att inbjuda dina läsare att kommentera är kritiskt för din framgång. Människor har valt att följa dig av en anledning, vilket betyder att de är intresserade i innehållet och dina idéer. Låt dem komma med feedback, eller till och med bidra till innehållet. Detta är i själva verket vad som kallas för nätverkande. Du skapar en grupp av likasinnade människor som alla kan bidra till att göra varandra starkare och mer närvarande på nätet.

Kom ihåg, detta kallas för ”social media”, vilket i stor utsträckning, betyder ”umgänge”, = att socialisera. Valet att interagera med de som följer din blogg kommer att stärka dig på marknaden och göra din närvaro ännu mer viktig och framgångsrik.

Följ dessa förslag, så kanske du blir nästa sensation på nätet!

Anne Bengtson

P.S. Kommentera gärna detta inlägg :)

No comments:

Post a Comment