09/06/2010

5 tips för att få andra att dela dina Twitterinlägg till sina egna följare

Hur man skriver Twitterinlägg som blir ReTweeted (ReTweeted = återTwittrade)

Twitter kan vara ett utmärkt verktyg för att öka trafiken till din blog, men du kan bara få en begränsad exponering av att publicera Twitterinlägg i ditt eget Twitter flöde. För att verkligen uppnå en mun-till-mun effekt som driver fler besökare till din blog, behöver du skriva Twitterinlägg som är tillräckligt intressanta att folk vill återTwittra dem till sina egna följare och därmed öka din online exponering exponentiellt. Här nedan följer 5 förslag/tips som kan hjälpa dig att skriva Twitterinlägg som blir återTwittrade på ett effektivt sätt.

1. Ge din länk den betydelse den förtjänar

Twitterinlägg får bara vara 140 tecken långa. När någon återTwittrar en av dina Twitterinlägg, får återTwitten den typiska RT förkortningen (som betyder ReTweet) och ditt användarnamn (såsom @arneandersson) hamnar i början av återTwitten. Detta är vad de flesta automatiserade återTwitterverktygen gör. Om din ursprungliga länk ligger i slutet på ditt twitterinlägg och någon reTwittrar ditt ursprungliga inlägg så läggs flera tecken till i återTwitten. Det är då troligt att den ursprungliga länken utgår för att behålla sig inom ramen för den tillåtna Twittergränsen (140 tecken). Med detta i minne, borde du använda dig av en URL förkortare och lägga dina länkar i början av dina Tweets/Twitterinlägg, så att de inte går förlorade när någon ReTwittrar ditt Twitterinlägg.

2. Skriv inlägg som är värdiga att dela med sig av för andra

Dina Twitterinlägg ska bidra med något av värde till konversationen online, vilket betyder att de behöver vara intressanta, informativa, pedagogiska, eller helt enkelt underhållande. Med andra ord, dina Twitterinlägg måste vara vad jag kallar ”värdiga att dela med sig av =delningsvärdiga). Om de inte är det, kommer ingen vilja återTwittra dem.

3. Lär känna din publik – dina följare

Du behöver förstå vilka dina följare är och vilken din målgrupp är, därefter kan du bidra med innehåll som är av intresse för dem och som de med all förmodan kommer att vilja skicka vidare till sina egna följare. Om du inte skriver inlägg som din publik vill ha, kommer de inte att dela med sig till andra och kan till och med helt ignorera dina framtida inlägg eller sluta att följa dig helt och hållet.

4. Var ihärdig

Twitter fungerar precis såsom vanliga konversationer gör – om du är för tyst, blir du bortglömd och folk kommer att leta efter någon annan att konversera med. Se till att du är aktiv på Twitter, dela med dig av andras inlägg, skicka direkta meddelanden, använd dig av @svar, och så vidare så att du stannar kvar på andra användares ”radarskärm” (i.e. Twitterströmmar – Twitter streams).

5. Var konsekvent

Med tiden så kommer dina Twitterföljare att skapa förväntningar på dig baserat på den typ av Twitterinlägg som du har publicerat tidigare. Även om du kan använda Twitter till ovanliga händelser, så är det mer viktigt att du är konsekvent när du bygger ditt varumärke. När folk utvecklar förväntningar på ett varumärke, blir de också samtidigt loyala mot det varumärket, och loyalitet leder till opinionsbildning och mun-till-mun marknadsföring (genom återTwittrar). Precis som ett företag bygger sitt varumärke för att öka sina vinster, så behöver du bygga upp ditt rykte om ditt varumärke online, som i sin tur leder till att dina inlägg blir delade till andra (återTwittrade).

Lycka till!

Tweet Tweet

No comments:

Post a Comment