24/06/2010

Är din strategi för användandet av social media, verkligen en strategi?

E-handelsindustrin är full av potential idag. Detta är förståeligt eftersom användandet av social media har växt snabba än införandet av televisionen. Med detta i minne, så flockas små internet företag runt social media. Det är till och med så att en rapport säger att småföretagens användande av social media har dubblerats sedan 2009. Här är några anledningar:
  • Social media är en kostnadseffektiv väg för att etablera relationer med sina kunder
  • Social media underlättar och är en suverän källa för att få feed-back och konkurrenskraft
  • Fans/följare av varumärkta sociala media sidor kommer mer sannolikt att handla från det företaget och rekommendera det till vänner och familj
  • Alla andra gör det
Vänta nu lite, ”alla andra gör det?”. Det betyder väl att det inte är ett gott skäl nog för att starta en social media kampanj!

Tyvärr är detta resonemanget/logiska grunden som små internet företagare använder sig av när de ska börja med social media. Problemet med ett ”alla andra gör det” tillvägagångssätt, är att detta typiskt nog leder till en farlig social närvaro.

Låter det bekant? Om så är fallet, är det möjligt att din strategi för social media inte är en strategi alls egentligen. Istället liknar det mer en blandning av olika taktiker som är ihop slängda för att ge sken av att det är en strategi. Men vad är skillnaden egentligen.

En strategi är en omfattande plan för att uppnå ett långsiktigt mål. En taktik, å andra sidan, är en specifik handling inom en strategi ämnad att hjälpa till att nå det utsedda målet.

Nu när du känner till skillnaden, så följer här en steg för steg guide så att du kan försäkra dig om att dina insatser tillsist formar en faktisk strategi:

1.Lägg upp vilka mål du vill uppnå med social media
Vad vill du att ditt företag skall uppnå med social media i slutänden? Några idéer bör inkludera: Varumärkesmedvetenhet, genomtänkt ledarskap, möjligheter för nätverkande och fördelarna med sökmotoroptimering (search engine optimisation SEO) . Medan det är lockande att inkludera alla ovan punkter i din strategi, är det nödvändigt att du väljer endast en av punkterna och håller dig till den – andra positiva resultat kommer att sammanfalla med din växande sociala närvaro.

2.Välj rätt kanaler för att uppfylla dina mål
Nästa steg är att ha ett holistiskt tillvägagångssätt och integrera olika sociala medie kanaler för att uppnå dina uppsatta mål. Detta betyder att du behöver noggrant välja vilka taktiker du ska använda dig av under din kampanj – du kan inte vara överallt hela tiden, så välj de kanaler som du tror är bäst för dig för att kunna nå fram till ditt uppsatta mål.

Här är några aspekter på olika social taktiker som hjälp att vägleda dig när du ska koppla ihop olika taktiker.

En blogg:
  • Fungerar som ditt primära utlopp för att erbjuda färskt och relevant innehåll till din definierade publik
  • Lägger fundamentet för ett jämnt spridande av unikt innehåll under veckan
Facebook:
  • Etablerar ”ett ansikte” utåt för ditt varumärke genom att du lägger till fotografier och personlig information
  • Underlättar en interaktiv gemenskap med inlägg på väggar, diskussions forum, idolfoton och liknande
Twitter:
  • Ger en chans att expandera ett socialt nätverk och hitta influenser i specifika industrier
  • Tillåter användare att dela ditt innehåll, inkluderande bloggposter, artiklar etc
LikedIn:
  • Tillhandahåller ett ställe för att bygga upp din trovärdighet och dela företagsinformation
  • Tillhandahåller ett ställe där man kan gå med i olika relevanta grupper och gå samman med andra likasinnade
YouTube:
  • Tillåter dig att återanvända kundvideor, produkthandledningsmaterial,, personliga omdömen (testimonials), etc.
  • Tillhandahåller ett sätt att kommentera andra’s videoinlägg och nå ut till de med lika intressen
3.Etablera en tidsram för slutförandet
En annan integral del av en strategi är att skapa en tidsram för att uppnå ditt mål. Genom att sätta månatliga, kvartalsvisa riktmärken, kan du på ett objektivt sätt spåra dina framsteg. Nyckeln för att genomföra detta på lättaste sätt är att etablera mindre mål inom varje taktiskt steg som i sin tur kan mätas mot din uppsatta tidsrams tidsfrist för slutförande.

För att ge ett exempel på detta: du kan rita upp riktmärken som inbegriper att du etablerar 5 nya relationer genom din blogg, samt lägger upp 8 artiklar på din blogg innan slutet av Juli. Innan slutet av Augusti skulle du kunna sätta upp följande riktlinjer: gästblogga hos 3 av dina nya relationer och lägg upp 2 utbildningsvideor på YouTube. Antalet kan förståss variera, men nu förstår du principen, eller hur?

När du tänker ut olika nya riktlinjer, så är det tillrådligt att du också ägnar viss tid åt att verkställa din redan uttänkta strategi. Allt för många små internetföretagare lanserar stora social kampanjer, som resulterar i att de är försvunna efter ca 6 veckor. Som all annan strategi, så tar social media sin tid, så var säker på att du är beredd på en långsiktig investering innan du hoppar i bassängen!

4. Sätt samman dina mätmetoder för att mäta dina framsteg
För att kunna konstruera en legitim strategi, måste du etablera en mätmetod för att kunna mäta dina framsteg. Det lättaste sättet att göra detta på är att skapa nyckeltal eller KPI’s för vart och ett av dina taktiker. Några KPI’s inkluderar: hur många Twitter följare man har, hur många YouTube besök du har, hur många som prenumererar på din blog och tillväxtplaner för varje mätmetod.

Det är lätt att falla i en fälla och sätta upp godtyckliga nummer för dina KPI’s. Att ha 500 följare på Twitter låter fint, men vad betyder det egentligen? Istället är det bättre att basera dina KPI’s på dina objektiv, så kanske det är mer realistiskt att sätta en KPI baserad på 50 inflytelserika Twitter följare och är mer i linje med en klart uttänkt mål.

Hur det än är, så var noga med att kartlägga dina resultat mot dina mätmetoder för att se hur det går i vart och ett av dina ”kanaler”. Detta kommer att hjälpa dig att göra riktiga justeringar under tiden som du är på väg mot ditt mål.

5. Distribuera, mät, justera
Hela meningen med att sätta upp mål och riktlinjer är nödvändigt för att försäkra sig om att den strategi är på rätt kurs. Om du överstiger dina KPI i en av kanalerna, och ligger efter i en annan kanal, så har du tillfälle att utvärdera ditt utförande och kunna göra ändringar om nödvändigt.

Det är helt ok att ändra kurs om man märker att den ursprungliga planen inte fungerar – för det fina med en riktigt uttänkt strategi är ju att man ska kunna göra ändringar utefter vägen för att bättre kunna uppnå framgång med social media.
Detta är en femstegs plan för att legitimisera dina insatser med social media. Om du inte har gått igenom denna process eller du har identifierat dig med ”alla andra gör det” mentaliteten, så kan jag nästan slå vad om att din strategi vad gäller social media inte är någon egentlig strategi ändå.

Som tur är, så är detta medium snabbföränderligt, och din online business kan snabbt fokusera om, för att maximera de förmåner som social media har att erbjuda.


No comments:

Post a Comment