Är du en bra bloggare - 7 kännetecken
Om du gillar att blogga är det lika bra att du siktar på att bli så bra bloggare som möjligt, en klass A-bloggare. Det är ju ingen idé att sikta på att bli en D-bloggare för då kanske du hamnar ännu längre ner i alfabetet.
Alla påbörjar vi vår bloggresa på bokstaven Ö, så vad har du att förlora egentligen genom att sikta högt och ha för avsikt att bli bäst inom den niche du valt, och därigenom skörda de fördelarna och förmånerna som kommer därav.
Du vill vara en A-bloggare eller hur?
Då ska du hålla koll på din blogg's vitala värden, och bedömma om det du skriver är av värde för omvärlden. Du ska blogga som att du menar det du skriver, var personlig. Om du vill nå A-listan för bloggare är du skyldig dig själv att hålla koll på din blogg's vitala värden. Varje gång någon besöker din blogg, läser de kommentarer som läsare lämnat, eller Tweets, så kommer din läsare att lära sig vad du har för kompetens och hur pålitlig och intressant du är för omvärlden.
Detta låter kanske hårt och folk gör det nog inte medvetet, men både bloggläsare och andra bloggare letar efter bloggar som är långlivade. Tänk dig att du träffat en ny vän, ni tillbringar all tid tillsammans, ni delar med er av era innersta tankar, visar era bra och dåliga sidor för varandra, och en tillit för varandra har skapats. Plötsligt får du veta att denna vän ska flytta till Kina! Jag har inte själv upplevt detta men jag kan föreställa mig hur det skulle kunna kännas. Tyvärr händer detta ofta i bloggsfären. Jag har bara bloggat själv i 8 månader - men jag har redan sett de som bloggat i över 2 år, som plötsligt slutar att blogga.
Om du läser en blogg regelbundet letar du oftast efter en långlivad blogg, som kommer finnas tillgänglig för att hjälpa dig eller roa dig under många år framöver. Om du är en bloggare idag, vet du redan hur viktigt det är att du har starka samarbetspartners, kontakter och relationer.
Eftersom det tar tid att bygga upp starka relationer med andra bloggare vill du försäkra dig om att dessa bloggar kommer att fortsätta att existera i många år framöver så att ni kan ta hjälp av varandra. Att blogga är definitivt ett långsiktigt åtagande om det ska ge utdelning. Därför är det av yttersta vikt att du skaffar dig bra kontakter och relationer i bloggvärlden.
Som en "ny bloggare" ska du utge dig för att vara en A-bloggare, för om du vill bli en A-bloggare är det av yttersta vikt att visa dessa kännetecknen från början. Om du för närvarande känner att du är långt ifrån att vara en A-bloggare, är det nu du måste bluffa lite och komma igång, utge dig för att vara en A-bloggare tills du nått den position du vill ha, annars kanske du aldrig når dit.
Vad kännetecknar en A-bloggare?
1. Professionell bloggdesign.
Det finns välkända bloggare med tiotusentals följare som prenumererar på deras blogginlägg (genom RSS feeds) som varken har sina egna domännamn eller professionella hemsidor. De använder sig förmodligen fortfarande av samma enkla upplägg som de startade med för många år sedan. När du kommer i kontakt med dessa bloggar för första gången har du ingen aning om att du hamnat hos en A-bloggare eller inte. Därför är det vanligaste och mest professionella att ha ett eget domännamn och en unik bloggdesign.En professionell bloggdesign i sig betyder inte att det är en framgångsrik blogg, och inte heller att det kommer att bli en framgångsrik blogg, men oddsen är bättre om du investerar i din blogg eller hemside- design.
Vad jag gillar med Internet är att den tillåter även de minsta företagen att rivalisera med betydligt större företag, genom design och presentation av sitt företag. Om du vill tävla på samma basis som andra A-bloggare ska du se till att din blogg är minst lika väldesignad som deras. Detta kommer att resultera i en stor starthjälp för dig.
2. Väldefinierade ämnen och regelbundna uppdateringar
En A-bloggare dominerar den niche de valt. De bestämmer vilken fokus bloggen ska ha och håller sig till det för att inte skapa förvirring bland sina läsare. När en ny läsare kommer i kontakt med din blogg, ser de omedelbart vad den handlar om och det finns oftast ett utbrett arkiv av blogginlägg med fokus på det ämne som A-bloggaren valt som sin niche.När en A-bloggare går på semester ser de till att bloggen uppdateras medan de är borta. De flesta uppdaterar sina bloggar minst en gång i veckan, kanske t.o.m. två-tre gånger i veckan. De riktigt nitiska bloggarna uppdaterar sina bloggar dagligen. Det är vad deras läsare förväntar sig av dem så det är viktigt att de fortsätter i samma spår oavsett semestrar eller andra åtaganden.
3. Var konsekvent med ditt varumärke genom all Social Media
Använd din professionella webb/blogg design för att skapa en klar och omedelbar igenkänning av ditt varumärke och dig själv. Ett foto på dig själv är det bästa sättet att bli igenkänd på och det bidrar samtidigt med ett personligt element som människor behöver för att kunna lita på dig i Internetvärlden. Välj ett bra porträtt foto. Bestäm dig för om du vill verka seriös eller rolig, eller om du ska ha ett foto på dig själv där du ser allvarlig ut eller har ett leende. Inkludera också ditt varumärke, en logga eller de färger som du valt. Samma varmärke, foto, färger ska du sedan använda på andra sociala medier såsom Facebook, Twitter, MySpace etc.4. Hög visibilitet
A-bloggare verkar finnas överallt, hela tiden. Antingen blir de intervjuade, re-Twittrade, ses i FaceBook inlägg eller omnämns av andra bloggare. Ibland kan det ta en stund efter att ditt namn börjat synas överallt innan människor har blivit tillräckligt nyfikna för att ta nästa steg och besöka din blogg eller webbsida.
Gör dig själv synlig över alla Social Medier, genom att lämna kommentarer på andra bloggar som berör samma ämne som du själv skriver om på din egen blogg. Om du gör detta samt re-Twittrar deras blogginlägg eller intervjuar dem, så kanske de gör samma sak för dig. Om du upprätthåller denna process kommer du sakteliga att bli mer synlig på internet, lätt igenkännbar och känd för det ämne du kännetecknar - visat din expertis på.
5. Vänlighet
A-bloggare hjälper sina läsare genom att ge dem utmärkt information och kan ibland gå ett steg längre och e-maila speciella uppdateringar, svara på kommentarer, ger gratis webinarer, eller deltar i bloggkonferenser där de kan träffa sina läsare "en masse".
Liksom oss alla, så har A-bloggare unika personligheter som de använder sig av på sin blogg och i verkliga livet för att skapa nya kontakter. Bloggandet handlar om att skapa communities/små samhällen och nätverk samt kontakter. A-bloggare är vänliga ledare av små nätverk. De använder sig ofta av video eller podcasts som får läsare att känna en djupare vänskap med dem än de annars gör genom att bara läsa deras bloggar.
6. Skrivstil
Vanligaste sättet för bloggare är att använda sig av ORD. Du behöver inte vara en utmärkt skribent för att ha en utmärkt blogg, du kan lära dig att skriva det dina läsare vill ha. Förbättra och slipa din teknik genom att skriva regelbundet. A-Bloggare förstår vikten av varje ord de skriver på sin blogg och använder inte svåra eller onödiga ord på sin blogg eller i sina blogg inlägg.
A-Bloggare formaterar sina inlägg så att de är lätta att läsa on-line. De använder sig av numrering eller "punktnumreringar" samt klara rubriker med underrubriker som tillåter läsarna att skumma igenom texten, samt att de bryter långa sammanhängande texter som är svåra att läsa on-line.
Att skriva rubriker är en viktig nyckelfärdighet och A-Bloggare lär sig skriva rubriker som attraherar läsare att läsa vidare i deras blogg - de använder sig ofta av frågor, eller "hur" rubriker och numrerade listor.
7. Bloggkontakter
Håll utkik efter andra bloggare som verkar vara på samma nivå som du själv och håll kontakt med dem (hook up with them). Tillsammans kan ni driva fram varandra till toppen genom att kommentera varandras bloggar, dela gästinlägg, promota varandras bloggar och motivera varandra att fortsätta att blogga även när det inte tycks leda någonstans.
Att bli en A-Bloggare blir väldigt svårt om du inte får koppling till andra bloggare och kan använda dem som draghjälp. Visa att du är kopplad till andra och att du har bra kontakt med ett brett utval av andra intressanta människor genom att svara på frågor, eller ställa frågor på Twitter, svara på läsares kommentarer, skriva gästinlägg på andra bloggar samt bjuda in andra bloggare att skriva gästinlägg på din blogg.
Ingen människa är en enskild ö - det är inte en A-Bloggare heller och det ska du inte vara heller. Kontrollera att du följer de 7 tipsen så att du kan starta din klättring till toppen av bloggalfabetet via kortaste möjliga väg, redan idag!.
Är du en framtida A-Bloggare eller känner du en annan bloggare som är det?
Lycka till med ditt bloggande - vi syns på toppen!
No comments:
Post a Comment