En gång för längesedan, i landet Facebook, fanns det något som hette "Fan = beundrare". Man kunde bli en "beundrare" av en sida när man klickade på "bli en beundrare-knappen, på en specifik beundrarsida. Tidigare behövde man befinna sig på din sida för att bli en "beundrare", men med de senaste förändringarna i hur Facebook numera tillåter människor att anknyta till din sida, så har en helt ny värld av möjligheter öppnat sig och skapat gratis anhängare för din verksamhet, med kopplingar från hela Internet.
Det finns många fördelar med att anamma detta nya intiativ från Facebook:
1. När någon på Facebook klickar på "gilla-knappen" på din sida, så visas detta i deras nyhetsflöde på Facebook. Deras vänner kan se vilka sidor de "gillar" och kan "gilla" din sida de med. Din kundbas har ökat genom bara ett klick.
2. Du installerar och visar en "gilla-knapp" på din webbsida eller blog, där besökare kan klicka, som därmed automatiskt updaterar deras Facebook sida's profil, och de börjar följa dig utan att ens behöva logga in på sin facebook sida för att hitta dig. Användandet av en "gilla" knapp för att länka ihop potentiella kunder, eliminerar ett betydande steg i länkprocessen, ett steg som ibland kan resultera i att man tappar kunder om de har svårt för att hitta dig igen, eller om de tror att de kan hitta dig vid ett senare tillfälle, men de glömmer.
3. Eftersom du producerar innehåll, vare sig det är genom ett blogginlägg, en artikel, eller en länk, så kan folk "gilla" ditt innehåll. Detta visas på deras egen Facebook sida/sidor, och deras vänner får ett tillfälle att se ditt producerade innehåll. Detta kan bygga upp dig som ledare, och öka på följarantalet inom din egen niche.
4. Samlar alla dina kunder, webbsidebesökare, bloggläsare och andra potentiella intressenter på ett ställe, nämnligen Facebook. Facebook är ett ställe som representerar ett bra varumärke, ett ställe där människor spenderar en hel del tid varje dag, och ett ställe där du kan interagera med dem på daglig basis utan att behöva skicka dem otaliga långa e-mail. Människor har inga problem med att läsa rubriker om en ny produkt eller något som är till salu i en status rad, men de tröttnar snabbt på att få otaliga e-mail från ett och samma ställe/verksamhet (detta besparar dig tid också).
5. Gilla-knappen attraherar mycket mer uppmärksamhet till din blogg, webbsida etc. När människor delar dina länkar, så ökar din position hos sökmotorerna, som vidare ökar din verksamhets position på nätet.
Facebook's gilla-knapp är ett utomordentligt arbetsverktyg. Det finns en hel massa bra videon på YouTube som visar hur du kan installera detta verktyg. Denna förändring som till en början skapade kaos på Facebook, blev till sist en förändring som gjort det möjligt för potentiella kunder att "följa" dig, och därmed öka din kundbas (komma på din lista över potentiella intressenter), från flera olika håll på Internet. Därmed ökar också din intäkt i det långa loppet.
Frågan är inte längre: Vad är gilla-knappen för något?, utan:
Hur snabbt kan jag installera den på mina egna sidor.
Jag gillar detta!!
Anne Bengtson
No comments:
Post a Comment